Аналіз регуляторного впливу до проекту рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області»
Аналіз регуляторного впливу
до проекту рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області»
Аналіз регуляторного впливу (далі – Аналіз) підготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» зі змінами.
Аналіз визначає правові та організаційні засади реалізації проекту рішення Кілійської міської ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області».
І. Визначення проблеми
Органи місцевого самоврядування в рамках, визначених Бюджетним та Податковим кодексами України, мають ухвалювати рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік для відповідного місцевого податку чи збору. Згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів відносяться до виключної компетенції місцевої ради.
Підпунктом 12.3.3 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України передбачено надання копії рішення про встановлення місцевих податків чи зборів або про внесення змін до них в електронному вигляді в десятиденний строк з дня ухвалення до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків і зборів або змін до них.
Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). У іншому разі норми відповідного рішення застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Прийняття рішення з даного питання необхідне для прозорого та ефективного встановлення місцевих податків та зборів, збільшення надходжень до міського бюджету, здійснення необхідного контролю за своєчасністю та повнотою проведення платежів.
Місцеві податки і збори зараховуються в повному обсязі до міського бюджету та є одним із джерел за рахунок яких здійснюється фінансування соціально-економічних програм розвитку на території Кілійської міської територіальної громади.
Виходячи з вищевикладеного, з метою безумовного виконання Податкового кодексу України, недопущення суперечливих ситуацій, забезпечення дохідної частини бюджету Кілійської міської територіальної громади, виконання програм соціально-економічного розвитку, Кілійська міська рада має прийняти рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кілійсткої міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області».
Проблемою є те, що в разі не встановлення міською радою місцевих податків, відповідно до пункту 12.3.5 статті 12 Податкового кодексу України, якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та/або зборів, сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов’язковими згідно з нормами Податкового Кодексу України, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм Податкового Кодексу України із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.
Статтею 10 Податкового кодексу України визначено перелік місцевих податків і зборів платниками яких є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти.
Прогнозний обсяг надходжень єдиного податку, туристичного збору та збору за місця для паркування транспортних засобів на 2026 рік є розрахунковим і може змінюватися від чинників, на які неможливо вплинути (чисельність платників, обов’язковість сплати ними податку – виникнення податкового боргу).
Основною причиною виникнення проблеми є безпосередня вимога чинного законодавства України, згідно з якою органи місцевого самоврядування ухвалюють рішення про місцеві податки та збори.
Проблему, яку пропонується розв’язати шляхом прийняття рішення є визначення на законних підставах розміру ставок із сплати місцевих податків і зборів.
Одночасно, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX та Указу Президента України від 14.01.2025 року № 26/2025 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 15.01.2025 року № 4220-IX, на всій території України введено та продовжено воєнний стан, що суттєво вплинуло на показники економічного і соціального розвитку, зокрема і Кілійської міської територіальної громади. Аналіз результатів основних показників економічного і соціального розвитку громади свідчить, що економіка громади розвивалася під впливом складних і не завжди передбачуваних процесів, зумовлених повномасштабним вторгненням російської федерації на територію нашої держави. Вишукувались можливості вирішення першочергових завдань, спрямованих на стабільне функціонування всіх сфер життєдіяльності громади.
Також на наповнюваність бюджету вплинуло вилучення з 01 жовтня 2023 року до 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан з місцевих бюджетів на користь держбюджету 100 відсотків обсягу надходжень податку на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями та особами рядового і начальницького складу, що сплачується податковими агентами на підставі Закону України «Про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України», прийнятого Верховною Радою України 08 листопада 2023 року № 3428-ІХ;
Враховуючи, вищевикладене, Кілійською міською радою розробляється проєкт рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» та публікується на офіційному сайті Кілійської міської громади.
Основні групи, на які проблема справляє вплив
Таблиця 1
Визначення основних груп (підгруп), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
Громадяни |
+ |
- |
Держава (орган місцевого самоврядування – Кілійська міська територіальна громада Ізмаїльського району Одеської області) |
+ |
- |
Суб’єкти господарювання |
+ |
- |
* Чисельність населення Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області станом на 01.01.2024 року – 32 486 осіб, відповідно до інформації ГУС в Одеській області.
Розв’язання даної проблеми не може бути вирішене за допомогою ринкових механізмів, оскільки пунктом 24 частини першої статті 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” визначено, що до виключної компетенції органів місцевого самоврядування належить встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Таким чином, вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття відповідного рішення на сесії міської ради.
В разі прийняття рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» очікується, що в бюджет Кілійської міської територіальної громади, в першій рік дії регуляторного акта від платників І та ІІ групи надійдуть кошти в сумі 7 265,0 тис.грн.
Разом з тим, при прийнятті рішення необхідно забезпечити баланс інтересів суб'єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування.
II. Цілі державного регулювання
Цілі державного регулювання, безпосередньо пов’язані з розв’язанням проблеми:
Проєкт регуляторного акта спрямований на розв’язання проблеми, визначеної в попередньому розділі.
Основними цілями регулювання є:
- безумовне виконання норм чинного законодавства;
- дотримання вимог Податкового кодексу України в частині встановлення єдиного податку, туристичного збору та збору за місця для паркування транспортних засобів;
- встановлення ставок єдиного податку, туристичного збору та збору за місця для паркування транспортних засобів відповідно до вимог Податкового кодексу України для суб’єктів господарювання;
- встановлення розмірів ставок місцевих податків в межах визначених Податковим кодексом України з врахуванням потреб територіальної громади;
- встановлення ставок єдиного податку, туристичного збору та збору за місця для паркування транспортних засобів, які б дозволили забезпечити сталі надходження до місцевого бюджету для виконання програм соціально – економічного розвитку громади;
- відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування при вирішенні питань, пов’язаних зі справлянням єдиного податку.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1.Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1
Неприйняття регуляторного акта Кілійською міською радою |
Неприйняття регуляторного акту не узгоджуватиметься з вимогами Бюджетного та Податкового кодексів України, зокрема з принципами податкового законодавства України щодо прийняття рішення. Дана альтернатива не забезпечить сплату податку, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування такого податку. Негативний вплив буде завдано територіальній громаді, оскільки відсутність надходжень до бюджету ставить під загрозу фінансування соціально важливих місцевих програм, соціальної сфери в умовах військової агресії росії проти України та порушення чинного законодавства України. Така альтернатива є неприйнятною, оскільки не допомагає вирішити проблему |
Альтернатива 2. Установлення фіксованих ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців І групи платників податку (5% розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб) і II групи (10% розміру мінімальної заробітної плати) з розрахунку на календарний місяць
|
В результаті прийняття даного рішення не в повній мірі будуть досягнуті поставлені цілі. Бюджет недоотримає 3 872,5 тис.грн., які можливо було б направити на розвиток громади. |
Альтернатива 3
Прийняти рішення у запропонованому вигляді «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області»
|
Застосування даної альтернативи є найбільш прийнятною. 3 затвердженням дії запропонованого регуляторного акта будуть упорядковані відносини між суб’єктами господарювання та податковими органами й органами місцевого самоврядування в питаннях сплати Прийняття даного рішення міської ради забезпечить досягнути встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати місцевих податків і зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області та відповідне наповнення місцевого бюджету. Забезпечить фінансову основу самостійності органу місцевого самоврядування. Прогнозні нарахування податку від платників єдиного податку І, ІІ групи у першому році застосування складуть орієнтовно 7 265,0 тис.грн. що дасть можливість здійснювати заходи для соціально-економічного розвитку території. |
*Максимальна ставка податку для платників І групи 10% - 318,3,0 грн. у 01.01.2025 року, (від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом прогнозовано на 2025 рік –3183,0 грн.), II групи 20% 1674,0 грн. у 2025 рік (від розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом прогнозовано на 2025 рік — 8000,0 грн.).
Відповідно до Бюджетної декларації на 2025-2027 роки, схвалена постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024 № 751, у 2025-2027 роках розмір мінімальної заробітної плати становитиме 8000 гривень.
Розрахунок витрат суб'єктів господарювання та вигод органів місцевого самоврядування при встановленні ставок єдиного податку (Альтернатива 3)
Для суб'єктів господарювання - платників єдиного податку І групи
% від прожиткового мінімуму, установленого на 01 січня |
Сума оплати за місяць, грн |
Сума оплати, грн |
Прогнозна кількість платників податку |
Сума надходжень, грн |
1 |
2 |
3 = 2*12 міс |
4 |
5=3*4 |
5% |
151,4 |
1 816,8 |
150 |
272 520,0 |
10% |
302,8 |
3 633,6 |
150 |
545 040,0 |
Для суб'єктів господарювання - платників єдиного податку ІІ групи
% від мінімальної заробітної плати, установленої на 01 січня |
Сума оплати за місяць, грн |
Сума оплати, грн |
Прогнозна кількість платників податку |
Сума надходжень, грн |
1 |
2 |
3 = 2*12 міс |
4 |
5=3*4 |
10% |
800,0 |
9 600,0 |
350 |
3 360 000,0 |
20% |
1600,0 |
19 200 |
350 |
6 720 000,0 |
Обсяг надходжень може бути відкоригований у разі зміни розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на законодавчому рівні, звільненням від сплати єдиного податку протягом одного календарного місяця на рік, на час відпустки, а також за період хвороби, підтвердженої копією листка непрацездатності, якщо вона триває тридцять і більше календарних днів (п. 295.5 статті 295 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями).
Розрахункові надходження від запропонованого регулювання за 5 років визначено з урахуванням прогнозної мінімальної заробітної плати (лист Міністерства фінансів України від 30.08.2024 № 05110-08-6/25333).
2.Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів органу місцевого самоврядування:
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
Відсутні |
Альтернатива 2 |
Виконання вимог Кодексу та забезпечення надходжень до бюджету Кілійської міської територіальної громади від сплати єдиного податку, туристичного збору, збору за місця паркування транспортних заходів; збільшення витрат на соціально- економічний розвиток громади; виконання цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, тощо. Прогнозоване надходження від сплати єдиного податку І, ІІ групи до бюджету громади складає 3 872,5 тис.грн. |
Витрати часу, матеріальних ресурсів для податкових органів на адміністрування єдиного податку, у межах бюджетних асигнувань |
Альтернатива 3 |
встановлення фіксованих ставок єдиного податку для фізичних осіб-підприємців І і II груп платників єдиного податку за максимальними ставками в 10% від прожиткового мінімуму - для І групи і 20% від мінімальної заробітної плати - для II групи; туристичного збору, збору за місця паркування транспортних засобів |
Застосування альтернативи є найбільш прийнятним. 3 уведенням у дію запропонованого регуляторного акта будуть упорядковані відносини між суб’єктами господарювання та податковими органами й органами місцевого самоврядування в питаннях сплати єдиного податку фізичними особами - підприємцями І та II груп платників єдиного податку, туристичного збору, збору за місця паркування транспортних засобів. Установлення ставок зазначених податків і зборів не призведе до погіршення умов для розвитку мікробізнесу та забезпечить надходження коштів, до бюджету громади надійде 7 265,0 тис.грн., що забезпечить належне фінансування програм соціально-економічного розвитку громади. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян |
||
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
Відсутні |
Альтернатива 2 |
Вирішення частини соціальних проблем населення за рахунок збільшення доходної частини бюджету Кілійської міської ради. |
Відсутні Виконання не в повній мірі бюджетних програм:, відсутність коштів на реалізацію цільових програм: соціальних, економічних, екологічних, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я соціального захисту, житлово-комунального господарства тощо. |
Альтернатива 3 |
Розвиток інфраструктури, збільшення кількості робочих місць; вирішення більшої частини соціальних проблем населення громади, підвищення соціального рівня забезпечення виконання бюджетних цільових програм, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства тощо, на прогнозованому рівні. |
Відсутні Надходження до бюджету від сплати єдиного податку, туристичного збору, збору за місця для паркування транспортних засобів можуть будуть спрямовані на виконання цільових програм, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я соціального захисту, житлово-комунального господарства тощо. |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб'єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць (орієнтовно) * |
- |
- |
- |
505 |
505 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
- |
- |
- |
100 |
100 |
За інформацією Головного управління ДПС в Одеській області від 19.02.2025р.№ 3310/5/15-32-04-01-05 на запит виконавчого комітету Кілійської міської ради (вих. від 10.02.2025 р. № 752/13/25 формування звітів по Головному управлінню ДПС в Одеській області здійснюється відповідно до наказу Державної податкової служби України від 25.11.2022 № 867 «Про затвердження звітів про надходження/нарахування податків, зборів та інших платежів, контроль за сприянням яких покладено на ДПС, та Порядку їх складання». Штатним програмним забезпеченням, яке використовується в Головному управлінні ДПС в Одеській області формування даних за критерієм виду суб’єктів господарювання «мікропідприємства, малі, середні» зазначеним наказом не передбачено тому інформацію щодо кількості суб’єктів господарювання по критеріям надати не видалось можливим.
* Дані для оцінки впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання внесено за інформацією Фінансового управління Кілійської міської ради отриманої з програми Місцеві бюджети вказана кількість платників податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки станом на 01.01.2025 року
Згідно інформації Фінансового управління Кілійської міської ради отриманої з програми Місцеві бюджети на території громади 1460 платників, що сплатили по коду дохода 18050400 (єдиний податок з фізичних осіб), 5 – туристичного збору, з яких – 3 юридичні особи та 2 – фізичні особи), збору за місця для паркування транспортних засобів – відсутні (у зв’язку з відсутністю визначених місць і платників)
|
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Сплата податків і зборів за мінімальними ставками передбаченими Податковим кодексом України |
Витрати пов’язані лише зі сплатою інших податків |
Альтернатива 2 |
Відсутні Находження до бюджету складуть 3 872,5 тис.грн.
|
Витрати на сплату податку зменшаться, при цьому конкурентоспроможність не зміниться. Зменшення матеріальних витрат, пов’язаних зі сплатою податку, унаслідок встановлення нижчої ставки податку, що призведе до недоотримання бюджетом надходжень. |
Альтернатива 3 |
Суб’єкти господарювання здійснюють господарську діяльність у рівних умовах. У порівнянні з альтернативою 2 надходження до бюджету громади збільшується на 3872,5 тис.грн. та складе 7 265,0 тис.грн. |
Затрати часу, необхідні для вивчення рішення про встановлення місцевих податків і зборів та обговорення проєкту рішення. Сплата податків за запропонованими ставками. |
У зв'язку з відсутністю суб'єктів господарювання великого і середнього підприємництва, що підпадають під дію регуляторного акту, витрати на одного суб'єкта господарювання великого підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта Додаток 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта не розраховувалися.
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Оцінка ступеня досягнення цілей визначається за чотирибальною системою, де:
4 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);
3 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми усунені);
2 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, однак, деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними);
1 – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
|||
Альтернатива 1 |
1
|
Рішення про місцевих податків і зборів не буде діяти у 2026 році, що значно зменшить надходження до місцевого бюджету. Проблема сплати податку в мінімальному розмірі буде існувати до 2026 року. Порушення вимог Податкового та Бюджетного кодексів. |
|||
Альтернатива 2 |
2 |
Прогнозоване надходження єдиного податку складе 3 872,5 тис.грн., що не забезпечить виконання місцевих бюджетних програм в повному обсязі та як наслідок збільшення кількості незадоволеного населення. Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними). |
|||
Альтернатива 3 |
3 |
Цілі прийняття проекту регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть). Прийняття даного рішення забезпечить досягнути встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати податку на території громади та відповідно наповнення місцевого бюджету, забезпечить фінансову основу самостійності органу місцевого самоврядування і дозволить профінансувати деякі соціальні програми. Таким чином, з прийняттям вказаного рішення буде досягнуто балансу інтересів органу місцевого самоврядування, громади і платників податків.
|
|||
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
||
Альтернатива 1 |
Відсутні |
Відсутні. Порушення вимог Податкового та Бюджетного кодексів. |
Зменшення надходжень до місцевого бюджету, підвищення соціальної напруги з причини погіршення якості життя (недофінансування соціально важливих програм), порушення податкового законодавства. |
Альтернатива 2 |
Надходження коштів до бюджету громади згідно з очікуваними показниками складе 2407,1 тис.грн. що забезпечить економічний розвиток громади та реалізацію цільових програм та фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я соціального захисту, житлово-комунального господарства не в повному обсязі |
Витрати, пов'язані з виконанням вимог, установлених Законом України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності», витрати на адміністрування регуляторного акта органами державної влади. Прогнозоване надходження до бюджету громади складе 3 872,5 тис.грн., що на 3 392,5 тис.грн. менше, ніж передбачено альтернативою 3 |
Зменшення надходжень до місцевого бюджету, підвищення соціальної напруги з причини погіршення якості життя (недофінансування соціально важливих програм), порушення податкового законодавства.
|
Альтернатива 3 |
Належне фінансування програм соціально-економічного розвитку громади, виконання цільових програм, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я соціального захисту, житлово-комунального |
Витрати, пов'язані з виконанням вимог, установлених Законом України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності»; суб'єкти господарювання І-ІІ груп будуть сплачувати податок за максимальними ставками без погіршення умов для розвитку мікробізнесу. |
Врахування пропозицій громадян та суб’єктів господарювання, чіткий та прозорий механізм нарахування та сплати податку, наповнення місцевого бюджету, збереження суб’єктів господарювання та робочих місць. |
|
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 |
Альтернатива 1 не дає можливості досягнути поставлених цілей на відміну від альтернативи 3. У разі неприйняття регуляторного акта, податки справлятиметься по мінімальним ставкам, що спричинить втрати доходної частини бюджету і відповідно не виконання бюджетних програм. Порушення вимог Податкового та Бюджетного кодексів. Вказана альтернатива є неприйнятною. |
Внесення змін до чинного законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правовідносин. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально-економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо)
|
Альтернатива 2 |
Альтернатива 2 не дає можливості досягнути поставлених цілей, на відміну від альтернативи 3, цілі можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, однак, деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними). |
Внесення змін до чинного законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правовідносин. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально- економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо). |
Альтернатива 3 |
|
Внесення змін до чинного законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правовідносин. Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально- економічного характеру (прискорення або уповільнення змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо). Крім того на кількість суб’єктів господарювання може вплинути економічна ситуація, оскільки працездатне населення шукає джерела доходу за межами країни та громади. |
Аналіз обраних альтернатив показує, що перший та другий способи не є прийнятним, так як вони цілком не задовольняють ні інтереси держави та органу місцевого самоврядування, з однієї сторони, ні громадян та суб’єктів господарювання територіальної громади, з іншої сторони. Невизначеність процесу введення в дію місцевих податків призведе до втрат надходжень до місцевого бюджету, які можливо було б залучити на здійснення програм соціально-економічного та культурного розвитку, збільшення фінансування соціальної сфери, в тому числі ВПО.
За таких обставин, перевага була віддана третьому способу, оскільки, у випадку встановленням обґрунтованих ставок податків, будуть враховані особливості території громади, забезпечення фінансової основи самостійності органу місцевого самоврядування – Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області та дотримання вимог бюджетного законодавства України.
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Запропоновані механізми регуляторного акта, за допомогою яких можна розв’язати проблему:
В результаті визначення цілі, проведення аналізу поточної ситуації на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області, інформації фінансового управління Кілійської міської ради, проведення консультацій, нарад та зустрічей, основним механізмом, яке забезпечить розв’язання визначеної проблеми є встановлення запропонованих податків і зборів.
Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження цього регуляторного акта:
-
розробка проекту рішення Кілійської міської ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області»;
-
проведення консультацій з суб’єктами господарювання;
-
оприлюднення проекту разом з АРВ та отримання пропозицій та зауважень
-
підготовка експортного висновку постійної відповідної комісії щодо відповідності проекту рішення вимогам статей 4,8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»
-
отримання пропозицій по удосконаленню від Державної регуляторної служби України та Антимонопольного комітету України
-
прийняття рішення на пленарному засіданні сесії міської ради
-
оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку
-
проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Адміністрування даного регуляторного акта буде проводитись на рівні Державної податкової служби. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати місцеві податки та збори, не змінюючи порядок їх обчислення, та не здійснюють адміністративних процедур щодо нарахування.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акту
Термін дії запропонованого регуляторного акту необмежений, регуляторний акт буде діяти починаючи з 01.01.2026 року. У разі внесення змін до чинного законодавства України або на підставі аналізу звіту про відстеження результативності даного регуляторного акту буде проведена процедура внесення змін до регуляторного акту або прийняття нового регуляторного акту, в установленому законом порядку.
Відповідно до пункту 12.3.3 статті 12 Податкового кодексу України, якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акту
Основними показниками результативності регуляторного акта є:
-
розмір надходжень до бюджету Кілійської міської територіальної громади, пов'язаних з дією акта;
-
кількість платників єдиного податку, туристичного збору та збору за місця для паркування транспортних засобів та/або фізичних осіб;
- розмір надходжень до дохідної частини бюджету від сплати єдиного податку, туристичного збору та збору за місця для паркування транспортних засобів;
-
рівень поінформованості суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.
Прогнозні показники результативності
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акту
Оцінка ефективності регуляторного акту буде здійснена за допомогою проведення базового, повторного та періодичного відстеження результативності регуляторного акту.
Результативність рішення буде відстежуватися за допомогою порівняння числових показників (сума надходжень до міського бюджету).
Метод проведення відстеження результативності дії регуляторного акту – статистичний.
Джерелами інформації для відстеження результативності регуляторного акту буде інформація Фінансового управління Кілійської міської ради отриманого з програми Місцеві бюджети - «Звіт по платниках».
Базове відстеження результативності буде здійснено до дня набрання чинності цим регуляторним актом або після набрання чинності, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акту.
Повторне відстеження планується здійснити через рік після набуття чинності регуляторного акту.
Періодичне відстеження буде здійснюватися раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акту.
Міський голова Вячеслав ЧЕРНЯВСЬКИЙ
Додаток 1
до аналізу регуляторного впливу регуляторного акта – проєкту рішення Кілійської міської ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області»
ТЕСТ
малого підприємництва (М-тест)
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у січні-лютому 2025 року.
п/н |
Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо)
|
Кількість учасників консультацій, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
1 |
Робоча нарада на рівні міського голови щодо підготовки проєктів регуляторних актів про встановлення місцевих податків та зборів на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області |
5 |
Обговорено та запропоновано залишити розміри ставок податку на рівні діючих ставок |
2 |
Вид консультації: В телефонному та усному режимі |
4 |
Отримання інформації та пропозицій Розглядалось питання щодо розширення пільг незахищених верств населення |
3 |
Консультації з представниками: депутатським корпусом на пленарному засіданні 58-ої чергової сесії Кілійської міської ради VIII скликання
|
17 |
Обговорення регуляторного акта – проєкту рішення Кілійської міської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» |
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва
(мікро- та малі):
кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 505 осіб,
питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 (відсотків).
3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
п/н |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) |
Періодичні (за наступний рік) |
Витрати за п’ять років |
||||
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання
|
||||||||
1 |
Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) |
- |
- |
- |
||||
2 |
Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування |
- |
- |
- |
||||
3 |
Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали) |
- |
- |
- |
||||
4 |
Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) |
- |
- |
- |
||||
5 |
Інші процедури: сплачено єдиного податку, туристичного збору,тис.грн |
22 024,1 |
22 024,1 |
110 120,5 |
||||
6 |
Разом, тис.грн (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5)
|
22 024,1 |
х |
110 120,5 |
||||
7 |
Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць
|
505 |
|
|||||
8 |
Сумарно, тис.грн |
22 024,1 |
х |
110 120,5 |
||||
|
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
Розрахунок вартості 1 людино-години: Норма робочого часу на 2025 рік становить при 40-годинному робочому тижні – 2088 години або 2088 год/12=174 год за місяць Відповідно до Бюджетної декларації на 2025-2027 роки, схвалена постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024 № 751, у 2025-2027 роках розмір мінімальної заробітної плати становитиме 8000 гривень. Використовуємо для розрахунків розмір мінімальної заробітної плати штатного працівника на 2026 рік –8 000,00 грн., у погодинному розмірі - 48 гривень
|
|||||||
9 |
Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання Формула: витрати часу на отримання інформації про регулювання х вартість часу субʼєкту малого підприємництва (заробітна плата) 0,1 год х 48,0 грн/год = 4,8 грн. |
4,8 |
4,8 |
24,0 |
||||
10 |
Процедури організації виконання вимог регулювання |
- |
- |
- |
||||
11 |
Процедури офіційного звітування Формула: (витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм) Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х кількість періодів звітності за рік (0,31 год+0,161 год) х 48,0 грн/год х 1 =22,8 грн. |
22,08 |
22,08 |
110,4 |
||||
12 |
Процедури щодо забезпечення процесу перевірок |
- |
- |
- |
||||
13 |
Інші процедури (уточнити) |
- |
- |
- |
||||
14 |
Разом, гривень Формула: (сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13) |
26,88 |
х |
134,4 |
||||
15 |
Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
|
505 |
|
||||
16 |
Сумарно, гривень Формула: (рядок 14 х рядок 15) |
13 574,4 |
х |
67 872,0 |
||||
|
|
|
|
|
|
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
Орган місцевого самоврядування: Кілійська міська рада
Адміністрування даного регуляторного акту буде проводитись на рівні Державної податкової служби. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати місцеві податки та збори, не змінюючи порядок їх обчислення та сплати, не здійснюють адміністративних процедур.
4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий номер |
Показник |
Перший рік регулювання (стартовий) |
За п’ять років |
1 |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання (дані рядка 8 пункту 3 цього додатка) |
22 024,1 |
110 120,5 |
2 |
Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування (дані рядка 16 пункту 3 цього додатка) |
13 574,4 |
67 872,0 |
3 |
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання (сума рядків 1 та 2 цієї таблиці) |
35 598,5 |
177 992,5 |
4 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва (дані з таблиці "Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва" цього додатка) |
- |
- |
5 |
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання (сума рядків 3 та 4 цієї таблиці) |
35 598,5 |
177 992,5 |
5. Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання
На основі аналізу статистичних даних та під час консультацій, проведених із суб'єктами підприємництва, визначено, що ставки зазначених місцевих податків і зборів є прийнятними для суб'єктів малого підприємництва і впровадження компенсаторних (пом'якшувальних) процедур не потрібно.
Міський голова Вячеслав ЧЕРНЯВСЬКИЙ