Аналіз регуляторного впливу проєкту рішення Кілійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одесь
Аналіз регуляторного впливу
проєкту рішення Кілійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області»
Назва регуляторного акта – проєкт рішення Кілійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області»
Регуляторний орган – Кілійська міська рада Ізмаїльського району Одеської області
Розробник документа – відділ з питань земельних відносин, сільського господарства, екології та природних ресурсів виконавчого комітету Кілійської міської ради
Контактний телефон – 0484340105, е-mail: zem.vid.tg@ukr.net
Аналіз регуляторного впливу (далі - Аналіз) проекту рішення Кілійської міської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» розроблено відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності», з урахуванням Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1151, постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2020 року №1330 «Про затвердження Порядку та форм надання контролюючим органам в електронному вигляді інформації щодо ставок та податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів» зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 18.10.2024 року № 1191 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2020 р. № 1330».
І. Визначення проблеми, яку пропонується розв’язати
шляхом регулювання
Відповідно до підпунктів 4 та 5 пункту 3 статті 12 Податкового кодексу України міські ради своїм рішенням встановлюють ставки місцевих податків і зборів та офіційно оприлюднюють прийняте рішення, згідно до вимог чинного законодавства України.
Рішенням Кілійської міської ради від 30 червня 2023 року № 1901/VIII/33 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» затверджена нормативна грошова оцінка земельних ділянок в межах території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області набрала чинності з 01.01.2024 року.
На даний час рішення Кілійської міської ради від 30 червня 2023 року № 1901/VIII/33 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» оскаржено в судовому порядку та постановою П'ятого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2024 року справа №420/4475/24 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.09.2024 року про визнання протиправним та нечинним залишено без змін.
У 2024 році прийнято рішення Кілійською міською радою Ізмаїльського району Одеської області від 12 липня 2024 року №2525/VIII/49 «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області на період дії воєнного стану на території України по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан» з урахуванням дії нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням Кілійської міської ради від 30 червня 2023 року № 1901/VIII/33 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області», яке оскаржено в судовому порядку та визнано протиправним та нечинним.
На даний час подана касаційна скарга, знаходиться на розгляді Касаційного адміністративного суду.
На теперішній час рішення Кілійської міської ради від 30 червня 2023 року № 1901/VIII/33 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» визнано нечинним. Діючими є рішення Кілійської міської ради від 16.04.2015 року № 996-VI-53 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кілія Кілійської міської ради Кілійського району Одеської області.», рішення Лісківської сільської ради 31 жовтня 2014 року № 390-ХХХV-VI, рішення Шевченківської сільської ради від 04 липня 2014 року № 457-ІІ-VI, рішення Василівської сільської ради від 04 липня 2014 року № 191-VІ-XXXII, рішення Трудівської сільської ради від 07 липня 2014 року № 211- VІ-XXXVIII, рішення Новоселівської сільської ради від 10 липня 2014 року № 179- VІ-XXV, рішення Червоноярської сільської ради від 29 жовтня 2014 року № 194- XXXII-VI, рішення Дмитрівською сільською радою від 31 жовтня 2014 року № 235- XXXXVIII –VI .
Ставки земельного податку, які були затверджені рішенням Кілійської міської ради від 12 липня 2024 року №2525/VIII/49 «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області на період дії воєнного стану на території України по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан» прийняті з урахуванням рішення Кілійської міської ради від 30 червня 2023 року № 1901/VIII/33 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області», яке визнано судом нечинним.
На даний час виникла необхідність затвердження ставок земельного податку з врахуванням діючих рішень Кілійської міської ради від 16.04.2015 року № 996-VI-53 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кілія Кілійської міської ради Кілійського району Одеської області.», Лісківської сільської ради 31 жовтня 2014 року № 390-ХХХV-VI, Шевченківської сільської ради від 04 липня 2014 року № 457-ІІ-VI, Василівської сільської ради від 04 липня 2014 року № 191-VІ-XXXII, Трудівської сільської ради від 07 липня 2014 року № 211- VІ-XXXVIII, Новоселівської сільської ради від 10 липня 2014 року № 179- VІ-XXV, Червоноярської сільської ради від 29 жовтня 2014 року № 194- XXXII-VI, Дмитрівською сільською радою від 31 жовтня 2014 року № 235- XXXXVIII –VI.
Застосування ринкових механізмів для вирішення вказаної проблеми не є можливим, оскільки здійснення вищезазначених заходів є засобом державного регулювання та відповідно до Податкового кодексу України є компетенцією міської ради. Міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.
Відповідно до підпункту 10.2-1. статті 10 Податкового кодексу України місцеві ради обов’язково установлюють податок на майно в частині плати за землю, крім земельного податку за лісові землі.
Підпунктом 12.3.4. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України передбачено офіційне оприлюднення рішення про встановлення місцевих податків та зборів відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно з підпунктом 12.3.7. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України не дозволяється міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.
На період дії воєнного чи надзвичайного стану в Україні рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.
З урахуванням вищевикладеного та з метою безумовного дотримання вимог чинного законодавства України, недопущення суперечливих ситуацій, забезпечення відповідності до норм діючого законодавства, забезпечення дохідної частини бюджету Кілійської міської територіальної громади, виконання місцевих цільових програм Кілійська міська рада має прийняти відповідне рішення. Зазначений проєкт рішення Кілійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» розроблено з метою вирішення визначених проблем.
Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проєкту регуляторного акту:
Групи (підгрупи) |
так |
ні |
Громадяни |
Так |
|
Держава. Органи місцевого самоврядування |
Так |
|
Суб’єкти господарювання |
Так |
|
Кількість платників земельного податку - змінна величина, на яку впливають економічні, соціальні фактори, форс-мажорні обставини тощо.
Земельний податок є одним із вагомих джерел наповнення загального фонду бюджету Кілійської міської територіальної громади.
За 2024 рік до місцевого бюджету надійшло 6 872 558 гривень, що становить 3,9 % від усіх доходів громади.
Статтями 281, 282, 283 Податкового кодексу України визначений перелік фізичних та юридичний осіб, які мають право на пільги зі сплати земельного податку та земельні ділянки, які не підлягають оподаткуванню земельним податком.
Статтею 284 Податкового кодексу України встановлено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Статтею 16 Податкового кодексу України визначено, що платник податків зобов’язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів. В той же час контролюючі органи згідно зі статтею19 Податкового кодексу України контролюють своєчасність подання платниками податків передбаченої законом звітності, в тому числі і податкової декларації, своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Отже проблему, яку пропонується розв’язати не може бути вирішена за допомогою діючого регуляторного акту.
У разі відсутності регулювання, враховуючи вищезазначені проблеми, не буде забезпечено надходження коштів зі сплати податку, єдиного механізму справляння податку, повноти та своєчасності сплати, передбачених п.10.2 ст.10 Податкового кодексу України.
II. Цілі державного регулювання
Головними цілями розробки даного проєкту рішення є :
- дотримання вимог Податкового кодексу України щодо встановлення обов’язкових місцевих податків на території Кілійської міської територіальної громади, у тому числі встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку;
- забезпечення відкритості процедури, прозорості та передбачуваності дій органу місцевого самоврядування щодо встановлення ставок земельного податку та пільг із його сплати;
- оптимізація ставок земельного податку для земель усіх населених пунктів та земель поза межами населених пунктів Кілійської міської територіальної громади для більш ефективного та зручного застосування;
- наповнення дохідної частини бюджету Кілійської міської територіальної громади;
- врегулювання правовідносин між міською радою та платниками земельного податку,
- зменшення податкового навантаження на окремі категорії платників, які потребують додаткових пільг зі сплати податку .
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей
-
Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 Не приймати запропонований проєкт регуляторного акта |
Ця альтернатива є неприйнятною, оскільки залишиться діяти рішення Кілійської міської ради від 12 липня 2024 року №2525/VIII/49 «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області на період дії воєнного стану на території України по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан», яке розроблене з урахуванням нормативної грошової оцінки, яка у судовому порядку. Наслідки є недоотримання до бюджету, що обмежують фінансування першочергових видатків, які мають тенденцію до збільщення. Така ситуація призведе до зменшення надходжень до бюджету, що в подальшому не дозволить здійснювати фінансування установ в тому числі по захищеним статтям витрат за рахунок коштів бюджету громади.
|
Альтернатива 2 Прийняття запропонованого проєкту регуляторного акта |
Прийняття запропонованого регуляторного акта забезпечить: - наявність єдиного систематизованого нормативно-правового акта, що регулює ставки та пільги із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади; - дотримання норм Податкового кодексу України; - привабливість та ефективне використання земельних ділянок, які знаходяться у власності та користуванні фізичних та юридичних осіб; - встановлення пільг в межах Кілійської міської територіальної громади зі сплати земельного податку відповідно до видів використання земельних ділянок; - стимулювання суб’єктів господарювання до викупу земельних ділянок під об’єктами нерухомого майна; - наповнення дохідної частини місцевого бюджету надасть можливість здійснювати заходи для соціально-економічного розвитку громади. Альтернатива є прийнятною. |
Альтернатива 3 Застосування ринкових механізмів. |
Проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів – встановлення місцевих податків та зборів, зокрема плати за землю – є обов’язковими та належать до власних (самоврядних) повноважень органів місцевого самоврядування. Ця альтернатива є неприйнятною. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів органів місцевого самоврядування
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 Не прийняття запропонованого проєкту регуляторного акта |
відсутні |
відсутні |
Альтернатива 2 Прийняття запропонованого регуляторного акта |
Прийняття запропонованого проєкту регуляторного акта: - забезпечує дотримання норм Податкового кодексу України та принципів державної; - упорядковує відносини між землекористувачами та органами місцевого самоврядування з питань сплати податку за земельні ділянки; - визначає ставки та пільги зі сплати земельного податку - забезпечує сталі надходження до місцевого бюджету з метою його збалансованості та задоволення нагальних потреб територіальної громади; - стимулює до викупу земельних ділянок під об’єктами нерухомого майна;
|
Не передбачені, окрім витрат на розробку регуляторного акта - витрати робочого часу спеціалістів, пов’язані з підготовкою регуляторного акта, оприлюднення, проведення відстеження його результативності. |
Альтернатива 3. Застосування ринкових механізмів. |
Відсутні |
Альтернатива є неприйнятною, оскільки не забезпечує розв’язання існуючих проблем і досягнення визначених цілей. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 Не приймати рішення міської ради щодо встановлення |
Не вбачається досягнення цілей. |
відсутні |
Альтернатива 2 Прийняття запропонованого проєкту регуляторного акта
|
Прозорість механізму нарахування земельного податку; -забезпечення соціально-економічного розвитку громади; - врегулювання та впорядкування правовідносин між органами місцевого самоврядування та фізичними особами;
|
Не передбачені, окрім витрат на розробку регуляторного акта - витрати робочого часу спеціалістів, пов’язані з підготовкою регуляторного акта, оприлюднення, проведення відстеження його результативності. |
Альтернатива 3. Застосування ринкових механізмів. |
Не вбачається досягнення цілей. |
Існують ризики збільшення інфляційних процесів, непередбачуваної конкуренції та збільшення витрат суб’єктами господарювання. |
* Примітка: відповідно до листа фінансового управління Кілійської міської ради від 10.02.2025 р. №39 кількість платників земельного податку (фізичних осіб) складає 9000 осіб.
Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання *
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Разом |
|
всього, в т.ч. ФОП |
у т.ч. мікро |
||||
Кількість суб'єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
Х |
Х |
109 |
Х |
109 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
Х |
Х |
100 |
Х |
100 |
* Примітка: Відповідно до листа фінансового управління Кілійської міської ради від 10.02.2025 р. №39 під дію регулювання підпадають 109 суб’єктів господарювання.
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 Не приймати запропонованого проєкту регуляторного акта |
Не вбачається досягнення цілей.
|
Сумарні витрати сплати земельного податку на субєктами господарювання, які підпадають під дію регулювання в 2026 році орієнтовно складає 2990,50 тис.грн. та протягом 5-ти років 14952,50 тис.грн. |
Альтернатива 2 Прийняття запропонованого проєкту регуляторного акта
|
1. Прозорість та відкритість дій органу місцевого самоврядування щодо встановлення земельного податку та пільг по його сплаті. 2. Встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку відповідно до вимог Податкового кодексу України. 3. Привабливість та ефективне використання земельних ділянок, які знаходяться у власності та користуванні суб’єктів господарювання. 4. Вдосконалення відносин пов’язаних зі сплатою земельного податку між органом місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання та регіональним органом податкової служби. |
Сумарні витрати на виконання регуляторного акту за перший рік орієнтовно складає 4715,15 тис.грн. та протягом 5-ти років 23575,60 тис. грн. Детальна інформація щодо очікуваних витрат наведено у додатку 1 до цього АРВ. |
Альтернатива 3. Застосування ринкових механізмів. |
Не вбачається досягнення цілей.
|
Зросте імовірність підвищення тарифів на всі види послуг, що надаються суб’єктам господарювання комунальними підприємствами – надавачами послуг, збільшення рівня інфляційних процесів та непередбачуваної конкуренції. |
|
||
Сумарні витрати за альтернативами* |
Сума витрат, гривень* |
|
Альтернатива 1. Не приймати рішення міської ради щодо встановлення земельного податку та пільг із його сплати Сумарні витрати для суб'єктів господарювання середнього підприємництва по сплаті земельного податку Витрати на одного суб’єкта господарювання середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта |
відсутні |
|
Альтернатива 2. Прийняття регуляторного акта, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України.
Сумарні витрати для суб'єктів господарювання середнього підприємництва по сплаті земельного податку
Витрати на одного суб’єкта господарювання середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта. |
відсутні
|
|
Альтернатива 3. Застосування ринкових механізмів.
Сумарні витрати для суб'єктів господарювання середнього підприємництва по сплаті земельного податку Витрати на одного суб’єкта господарювання середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта |
відсутні |
*Примітка: на запит виконавчого комітету Кілійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області від 10.02.2025 № 752/13/25 про надання інформації для підготовки аналізу регуляторного впливу та М-Тесту до проєкту регуляторного акту Головним управлінням ДПС у Одеській області Державної податкової служби України було повідомлено, що відповідно до наказу Державної податкової служби України від 25.11.2022 року № 867 «Про затвердження звітів про надходження/нарахування податків, зборів та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, та Порядку їх складання» формування даних за критерієм суб’єктів малого, мікро, середнього підприємництва не передбачено. Отже, розділ «Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання» проаналізований відповідно до інформації фінансового управління Кілійської міської ради від 10.02.2025 р. №39.
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Оцінка ступеня досягнення цілей визначається за чотирибальною системою, де:
4 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);
3 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми усунені);
2 – цілі ухвалення регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, однак, деякі важливі критичні її аспекти залишаться невирішеними);
1 – цілі ухвалення регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).
Рейтинг результатив-ності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 Не приймати запропонованого проєкту регуляторного акта |
1 |
У разі дефіциту бюджету Кілійської міської територіальної громади не будуть у повному обсязі профінансовані соціальні заходи для потреб громади.
|
Альтернатива 2 Прийняття запропонованого проєкту регуляторного акта
|
4 |
Регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми, принципам державної регуляторної політики, положенням Податкового кодексу України. Затвердження цього регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей. |
Альтернатива 3 Розв’язання зазначеної проблеми за допомогою ринкових механізмів |
0 |
Проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки регулювання питання щодо встановлення місцевих податків і зборів належить виключно до повноважень міської ради. Альтернатива є неприйнятною. |
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 1 Не приймати запропонованого проєкту регуляторного акта |
Не вбачаються. |
Не передбачені |
Не забезпечує досягнення цілей державного регулювання. Не відповідає положенням Податкового кодексу України щодо обов’язковості прийняття місцевими радами в межах своїх повноважень рішення про встановлення ставок земельного податку та пільг по його сплаті. |
Альтернатива 2 Прийняття запропонованого проєкту регуляторного акта
|
Прогнозовані надходження до місцевого бюджету будуть використовуватися на підвищення рівня соціальних стандартів громади, впровадження і реалізацію програм соціально - економічного розвитку, інших нагальних потреб. |
Не передбачені, окрім витрат на розробку регуляторного акта - витрати робочого часу спеціалістів, пов’язані з підготовкою регуляторного акта, оприлюднення та проведення відстеження його результативності. |
Регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми.
|
Альтернатива 3 Розв’язання зазначеної проблеми за допомогою ринкових механізмів |
Не вбачаються. |
Проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів. |
Не забезпечує досягнення цілей державного регулювання. |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 Не приймати запропонованого проєкту регуляторного акта |
Результатом неприйняття міською радою рішення про встановлення ставок земельного податку та пільг із його сплати буде не врахування реальних потреб землекористувачів громади в отриманні пільг із плати за землю, оскільки перелік пільг у статтях 281, 282 Податкового кодексу України дуже вузький та не враховує реальні потреби землекористувачів громади в отриманні пільг із плати за землю. |
-
|
Альтернатива 2 Прийняття запропонованого проєкту регуляторного акта
|
Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей. |
Політична та економічна ситуація в Україні, внесення змін до законодавства, у т.ч. до Податкового кодексу України, зниження платоспроможності платників податків.. |
Альтернатива 3 Розв’язання зазначеної проблеми за допомогою ринкових механізмів |
Проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки регулювання питання щодо встановлення місцевих податків і зборів належить виключно до повноважень міської ради. |
- |
Таким чином для реалізації обрано Альтернативу 2 - встановлення економічно-обґрунтованих ставок і пільг зі сплати земельного податку, що є посильними для платників податків, та забезпечить фінансову стабільність Кілійської міської ради.
V. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми
Механізм, закладений в основу проекту регуляторного акту, передбачає затвердження
ставок та сплату всіма платниками земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади.
Цей спосіб досягнення цілей є оптимальним шляхом вирішення проблеми й ґрунтується на
загальнообов’язковості виконання норм рішення всіма учасниками правовідносин у системі
оподаткування.
Запропонований нормативно-правовий акт відповідає принципам державної регуляторної політики, а саме:
доцільності – використання наданих державою повноважень органам місцевого самоврядування щодо встановлення земельного податку та забезпечення наповнення бюджету міської територіальної громади;
ефективності – запровадження даного регуляторного акту забезпечить правові підстави для адміністрування земельного податку та стабільність наповнення бюджету міської територіальної громади;
збалансованості – для платників податку, яких стосуватиметься даний регуляторний акт, чітке визначення умов нарахування та сплати земельного податку, для бюджету – стабільність находжень від сплати податку;
передбачуваності – прийняття даного регуляторного акту дозволить платникам земельного податку запланувати у декларації суму податку на наступний рік, а органу місцевого самоврядування – спрогнозувати дохідну частину бюджету громади;
принципу "прозорості" – даний проект рішення підлягає оприлюдненню на офіційному сайті Кілійської міської ради (https://kiliyska-gromada.gov.ua);
врахування громадської думки – протягом місяця з дня опублікування громадськість може направляти свої пропозиції та зауваження.
Таким чином, впровадження регуляторного акту забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної податкової служби, органами місцевого самоврядування, так і платниками податку, у порядку та на умовах, визначених Податковим кодексом України і цим регуляторним актом.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги.
Адміністрування даного регуляторного акта буде проводитись на рівні Державної податкової служби.
Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати місцеві податки та збори, не змінюючи порядок їх обчислення, та не здійснюють адміністративних процедур.
Оскільки питома вага суб'єктів малого підприємництва у загальній кількості суб'єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, складає 100 %.
Зважаючи на викладене, розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб'єктів малого підприємництва здійснюється згідно з додатком 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту (Тест малого підприємництва).
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Відповідно до підпункту 4 пункту 3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Термін дії запропонованого регуляторного акту необмежений, регуляторний акт набире чинності з 01.01.2026 року.
У разі внесення змін до чинного законодавства України або на підставі аналізу звіту про відстеження результативності цього регуляторного акту буде проведена процедура внесення змін до регуляторного акту або прийняття нового регуляторного акту, в установленому законом порядку.
Відповідно до пункту 12.3.3 статті 12 Податкового кодексу України, якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Виходячи з цілей державного регулювання, визначених у другому розділі аналізу регуляторного впливу, для відстеження результативності цього регуляторного акта визначені наступні прогнозні статистичні показники:
1. Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта;.
2. Кількість суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта;.
3. Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, пов'язаними з виконанням вимог акта;.
4. Рівень поінформованості суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.
Надходження до міського бюджету від сплати місцевих податків і зборів
|
Обсяг надходжень за 2023 рік, тис.грн. |
Обсяг надходжень за 2024 рік, тис.грн. |
Прогнозований обсяг надходжень у 2025 рік тис. грн. |
Прогнозований обсяг надходжень у 2026 рік тис. грн. |
земельний податок |
7077,30 |
6872,50 |
4997,50 |
7697,20 |
сплачено юридичними особами |
3868,00 |
4205,50 |
2920,50 |
4710,16 |
сплачено фізичними особами |
3209,30 |
2667,00 |
2007,00 |
2987,04 |
Кількість платників податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області складає:
Фізичні особи, на яких розповсюджується дія регуляторного акту – 9000 осіб
Суб’єкти господарювання, на яких розповсюджується дія регуляторного акту- 109
* Примітка: зазначена інформація викладена на підставі інформації фінансового управління Кілійської міської ради від 10.02.2025 р. №39.
Рівень поінформованості громади та суб’єктів господарювання щодо основних положень регуляторного акта здійснюватиметься відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації.
Таким чином, рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень рішення визначається чисельністю осіб, які ознайомляться з ним.
Даний проєкт регуляторного акту буде розміщено на офіційному сайті Кілійської міської ради -: https://kiliyska-gromada.gov.ua в розділі Регуляторна політика – проекти рішень регуляторних актів.
IX. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта
Оцінка ефективності регуляторного акту буде здійснена за допомогою проведення базового, повторного та періодичного відстеження результативності регуляторного акту.
Результативність рішення буде відстежуватися здійснюватися відділом з питань земельних відносин, сільського господарства, екології та природних ресурсів виконавчого комітету Кілійської міської ради статистичним методом з використанням офіційної інформації ДПІ ГУ ДПС у Одеській області та фінансовим управлінням Кілійської міської ради.
Базове відстеження результативності регуляторного акту здійснюватиметься через півроку після набрання чинності регуляторного акту.
Повторне відстеження планується здійснити через рік після набрання чинності
регуляторного акту.
Періодичне відстеження буде здійснюватися раз на кожні три роки, починаючи з дня
закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акту.
Кілійський міський голова Вячеслав ЧЕРНЯВСЬКИЙ
Додаток 1
до аналізу регуляторного впливу до проекту регуляторного акта –рішення міської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області»
ТЕСТ малого підприємництва (М-Тест)
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання.
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з «10» лютого 2025 року по «21» лютого 2025 року
№ п/п |
Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо) |
Кількість учасників консуль-тацій, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
1. |
Консультації (в телефонному та усному режимі) |
5 осіб |
Надано пропозиції щодо вдосконалення розробленого проєкту регуляторного акта |
2 |
Робоча нарада на рівні Кілійського міського голови з представниками структурних підрозділів виконавчого комітету Кілійської міської ради, фінансового управління Кілійської міської ради |
5 осіб |
Обговорено та запропоновані ставки земельного податку
|
3 |
Консультації з депутатським корпусом Кілійської міської ради на засіданні сесії Кілійської міської ради |
50 осіб |
Доручено структурному підрозділу підготувати проєкт регуляторного акту рішення Кілійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області» та здійснити заходи відповідно до вимог чинного законодавства України. |
Вимірювання впливу регулювання на суб'єктів малого підприємництва: кількість суб'єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 109 (одиниць).
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого
підприємництва (мікро- та малі)
Розрахункова чисельність суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 109 (платники земельного податку)
Регуляторний акт поширюється також на суб’єктів господарювання, які перебувають на обліку в податкових органах інших областей України, але мають земельні ділянки на території Кілійської міської територіальної громади Ізмаїльського району Одеської області.
3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва
на виконання вимог регулювання
Порядковий номер |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік провадження регулювання) |
Періодичні (за наступний рік) |
Витрати за п'ять років |
Оцінка "прямих" витрат суб'єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
||||
1 |
Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)
|
0 |
0 |
0 |
2 |
Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування
|
0 |
0 |
0 |
3 |
Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали)
|
0 |
0 |
0 |
4 |
Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)
|
0 |
0 |
0 |
5 |
Інші процедури тис.грн. сплата земельного податоку в середньому на одного суб’єкта господарювання |
43,21 |
43,21 |
216,05 |
6 |
Разом, тис.гривень формула (сума рядків 1+2+3+4+5) |
43,21 |
0 |
216,05 |
7 |
Кількість суб'єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
109 |
0 |
0 |
8 |
Сумарно, тис.гривень Відповідний стовпчик «разом» Х суб’єктів господарювання малого пдприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 6Х рядок7)
|
4709,89 |
0 |
23549,45 |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб'єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
9 |
Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання Формула: витрати часу на отримання інформації про регулювання Х вартість часу субʼєкту малого підприємництва (заробітна плата) 0,1 год х 48,00 грн/год
|
48,0 |
- |
48,0 |
10 |
Процедури організації виконання вимог регулювання
|
0 |
0 |
0 |
11 |
Процедури офіційного звітування Формула: (витрати часу на заповнення звітних форм + витрати часу на передачу звітних форм) Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х кількість періодів звітності за рік |
0 |
0 |
0 |
12 |
Процедури щодо забезпечення процесу перевірок |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
13 |
Інші процедури (уточнити) |
- |
- |
- |
14 |
Разом, гривень Формула: (сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13) |
48,0 |
0 |
48,0 |
15 |
Кількість суб' єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
109 |
|
|
16 |
Сумарно, тис. гривень Формула: (рядок 14 х рядок 15)
|
5,23 |
0 |
5,23 |
***Відповідно до пунктів 1, 3, 6, карти 11 міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку (Наказ Міністерства праці і соціальної політики України від 26 вересня 2003 року №269 «Міжгалузеві нормативи чисельності працівників бухгалтерського обліку»).
**** Норма робочого часу на 2025 рік становить при 40-годинному робочому тижні - 1992 години (https://www.buhoblik.org.ua/kadry-zarplata/vremya/4307-norma-trivalosti-robochogo-chasu-2025.html).
Для розрахунку використовується мінімальний розмір заробітної плати, що у 2025 році становить 8000 грн. (відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»).
Середнє значення робочих годин на місяць:
1992/12=166 ч.
Розрахунок вартості 1 робочого часу суб’єкта малого підприємництва:
8000:166=48 грн.
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання для суб'єктів малого підприємництва.
Бюджетні витрати не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України.
4. Розрахунок сумарних витрат суб'єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий номер |
Показник |
Перший рік регулювання (стартовий) |
За п'ять років |
1 |
Оцінка "прямих" витрат суб'єктів господарювання на виконання регулювання (дані рядка 8 пункту 3 цього додатка) |
4709,89 |
23549,45 |
2 |
Оцінка вартості адміністративних процедур для суб'єктів господарювання щодо виконання регулювання та звітування (дані рядка 16 пункту 3 цього додатка) |
5,23 |
5,23 |
3 |
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання (сума рядків 1 та 2 цієї таблиці) |
4715,12 |
23575,60 |
4 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб'єктів малого підприємництва |
0 |
0 |
5 |
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання (сума рядків 3 та 4 цієї таблиці) |
4715,12 |
23575,60 |
5. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання.
На основі аналізу статистичних даних, що використані відділом з питань земельних відносин, сільського господарства, екології та природних ресурсів виконавчого комітету Кілійської міської ради визначено, що пом’якшувальними заходами є подальший перегляд розміру ставок місцевих податків і зборів, що ґрунтуватиметься на результаті відстеження регуляторного акта, аналізі динаміки сплати та можливих змін до законодавства.
З метою зменшення часу, необхідного для ознайомлення з регуляторним актом, акт (після його затвердження) буде розміщено у вільному доступі на офіційному веб-сайті Кілійської міської ради Ізмаїльського району Одеської області.
Кілійський міський голова Вячеслав ЧЕРНЯВСЬКИЙ